شیوه نامه اجرایی اولین رویداد ایده پردازی بچه های مسجد

ویژه شرکت‌کنندگان
كارهاى بزرگ از ايده ‏پردازى آغاز مى‏شود. اين ايده‏ پردازى كارى نيست كه در اتاق‏هاى دربسته و در خلأ انجام  بگيرد.
بايد فكرهاى گوناگون، انديشه‏ هاى گوناگون با آن سروكار پيدا كنند، تماس پيدا كنند
تا آنچه كه محصول كار هست، يك چيز عملى و منطقى از آب در بيايد.
مقام معظم رهبری
(25/02/1386)
ایده، یک تصور ذهنی و نوعی نوآوری یا سبک جدیدی از نحوه مصرف یا اجرای یک خدمت یا فعالیت می باشد که با خود سهولت در انجام کارهای مربوطه را به همراه دارد. پيشنهادها، فكرهاى نو، برق‏هائى كه در ذهن جوانِ دغدغه مند انقلابی مى‏زند، خيلى ارزشمند است. ایده دادن را می‌توان اولین گام برای حل یک مشکل یا برآورده کردن یک نیاز دانست.
اولین رویداد ایده‌پردازی بچه‌های مسجدرویدادی است که در آن شرکت‌کنندگان، توانمندی خود را در ایده‌پردازی، بیان ایده و انتقال آن به دیگران در محیطی دوستانه با موضوعات مسجد و کارآفرینی، مسجد و فضای مجازی، مسجد و تحولات اجتماعی (توسعه شادی و نشاط اجتماعی) محک می‌زنند. این رویداد با مشارکت همه اقشار جامعه برگزار می‌گردد. در این رویداد فرهنگی صاحبان فکر و ایده، ایده های خود را که بر پایه دانش، خلاقیت، اشتغال، کارآفرینی و دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی شکل گرفته، مطرح می‌کنند. ایده‌ها در سه گروه طرح‌های اثرگذار در حوزه فعالیت‌های مسجد، ایده‌های نو با قابلیت کارآفرینی یا هر دو گروه، تقسیم‌بندی شده و توسط کارشناسان ارزیابی و داوری می‌شود.
اهداف طرح:
  1. شناسایی و حمایت از ایدههای موفق در موضوعات فرهنگی هنری (متناسب با نیازهای جامعه و مأموریت‌های ستاد عالی)
  2. شبکه‌سازی کانون‌های موفق جهت هم‌افزایی و جریان‌سازی فرهنگی
  3. معرفی ایده‌های اثرگذار به دستگاه‌ها، سازمان‌های مرتبط و کانون‌ها جهت الگوسازی
  4. پشتیبانی‌های موردنیاز جهت بسترسازی موفقیت ایده‌های بچه‌های مسجدی
  5. آشنایی با ظرفیت‌های عظیم و فاخر کانون‌های فرهنگی هنری در پیشبرد اهداف والای نظام
  6. کمک به دستگاه‌ها و سازمان‌ها جهت شناسایی ظرفیت‌های مغفول جامعه
  7. شورآفرینی در جامعه مخاطب
  8. جمع‌آوری و ثبت ایده‌ها  
مخاطبان طرح:
کلیه کسانی که در جهت تحقق اهداف نظام و حفظ آرمانهای انقلاب اسلامی، در زمینههای فرهنگی، هنری، آموزشی، اقتصادی و .... برای مخاطبین خاص و نیز عموم مردم، برنامهریزی و فعالیت مستمر دارند، به‌ویژه کسانی که ایده‌ها و تجربیات موفقی در حوزه مسجد داشته‌اند، میتوانند در اولین رویداد ایده‌پردازی بچه‌های مسجد شرکت نمایند.


نحوه برگزاری:
مرحله اول (ثبت ایده):
کلیه علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد می‌توانند حداکثر تا تاریخ 31/3/1397 برای ثبت‌نام و ثبت ایده خود به سایت:
www.javananemasajed.ir
مراجعه و مطابق توضیحات خواسته شده، ایده یا ایده‌های خود را ثبت نمایند.
مرحله دوم (پالایش):
الف) در این مرحله ایده‌های ثبت شده در سایت، توسط تیم ارزیابی، بررسی اولیه شده و ایده‌های منتخب و حائز شرایط، حداکثر تا تاریخ 15/4/1397جهت شرکت در مراحل بعدی انتخاب می‌شوند که از سوی دبیرخانه رویداد به آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.
ب) صاحبان ایده‌های منتخب ، یک فیلم سه دقیقه‌ای از طرح خود ضبط کرده و حداکثر تا تاریخ 31/4/1397 در صفحه اختصاصی در سایت: www.bachehayemasjed.irبارگذاری نمایند.
این فیلم باید گویا بوده و هر آنچه را که در ارتباط با توجیه هیئت داوران در ارتباط با پذیرش طرح لازم است در خود داشته باشد. از آنجا که بیان مناسب ایده در اقناع هیئت داوران تاثیر زیادی دارد، شایسته است منتخبین گرامی قبل از ارسال فیلم خود، از لحاظ فن بیان، شکل ارائه، نوع محتوا و رعایت زمانبندی، تمرین خوبی داشته باشند.
توجه: فیلم‌های با زمان بیشتر از سه دقیقه از چرخه مسابقه حذف خواهند شد.
مرحله سوم:
فیلم‌های ارسالی توسط هیئت داوران بررسی گردیده و از هر استان حداکثر سه ایده برگزیده به مرحله کشوری که در اواخر مردادماه در تهران برگزار می‌شود، راه می‌یابند.میزان مشارکت و کیفیت ایده های ارسالی به تفکیک استان ، در تعداد ایده های راه یافته به مرحله کشوری موثر می باشد.
ویژگی‌های ایده خوب
  1. ایده باید برای طیف گسترده‌ای از مخاطبین قابل فهم باشد.
  2. ایده باید موضوعاتی را که حاصل تجربه، دانش، هنر و حرفه صاحب ایده بوده و یا ارتباط عمیقی با تجربیات حرفه‌ای یا شخصی او داشته باشد، در برگیرد.
  3. موضوع ایده حاوی یک نوآوری، تجربه بدیع، روشی منحصربه‌فرد بوده و امکان یادگیری و به‌کارگیری آن برای بقیه میسر باشد.
  4. موضوع ایده هیجان‌انگیز و جذاب باشد.
ملاک‌های ارزیابی ایده‌ها
  1. ایده منطبق با موضوعات رویداد باشد.
  2. ایده ارایه شده باید یکی از نیازهای کشور را برطرف نماید.
  3. بازار ایده ارائه شده (محل اثرگذاری ایده و مخاطبان آن) مشخص باشد.
  4. ایده توجیه اقتصادی و فرهنگی داشته باشد.
  5. طرح اولیه ثبت شده ایده، کامل باشد.
 
شاخص‌های موردنظر داوران در سه مرحله فوق
  1. نوآوری: 10 امتیاز
  2. جذابیت ایده: 10 امتیاز
  3. شفافیت ایده: 10 امتیاز
  4. مخاطب‌پسند بودن: 10 امتیاز
  5. ارائه خوب :10 امتیاز
مرحله چهارم (نهایی):
مرحله نهایی این رویداد به‌صورت کشوری برگزار می‌گردد و تمامی منتخبین استان‌ها گرد آمده و ضمن ارائه توضیحات تکمیلی، ایده خود را به‌صورت مبسوط و در حد هفت دقیقه برای داوران و شرکت‌کنندگان شرح می‌دهند تا از بین آن‌ها بهترین‌ها انتخاب شوند. به برگزیدگان این رویداد جوایزی اهدا شده و تلاش می‌گردد حمایت‌های مناسبی در جهت تحقق اجرای ایده‌های منتخب از سوی دبیرخانه رویداد و دستگاه‌های ذیربط متقاضی به عمل آید.
بدیهی است که توضیحات تکمیلی درخصوص مرحله نهایی به نحو مقتضی و در زمان مناسب به اطلاع برگزیدگان خواهد رسید.
ویژگی ایده برتر:
  1. یک ایده خوب باید نوآور، شفاف، دارای توجیه اقتصادی و فرهنگی، امکان‌پذیری و اثرگذاری و مهم‌تر از همه، مرتبط با موضوع رویداد باشد.
  2. ایده‌ها باید از تنوع موضوعی بالایی برخوردار باشند. ممکن است درخواست چندین ایده خوب برای یک موضوع وجود داشته باشد ولی برخی از آن‌ها برای حفظ تنوع موضوعات حذف شوند.
  3. درخواست‌هایی که موضوع آن‌ها دارای بیشترین نوآوری، جذابیت، هیجان‌انگیز بودن و اثرپذیری بوده و محصول تجربه، دانش، تلاش و حرفه خود صاحب ایده باشند در اولویت قرار می‌گیرند.
  4. موضوعاتی که قبلاً ارائه شده‌اند، اولویت کمتری برای تایید نهایی دارند مگر آنکه وجه تمایز قابل توجهی با ایده مشابه داشته باشند.
شاخص‌های امتیازدهی در مرحله نهایی:
  1. نوآوری: 10 امتیاز
  2. جذابیت ایده: 10 امتیاز
  3. شفافیت ایده: 10 امتیاز
  4. اثرگذاربودن: 10 امتیاز
  5. ارائه خوب: 10 امتیاز
  6. رعایت زمان: 10 امتیاز
نحوه ارائه در دور نیمه نهایی:
در مرحله نهایی مدت زمان ارائه ایده 7 دقیقه می‌باشد که در این بازه زمانی ایده‌پرداز ایده خود را ارائه می‌کند. پس از ارائه، داوران به مدت 5 دقیقه نظرات خود را در خصوص ایده ارائه شده اعلام می‌کنند.
بعد از آن حضار و علاقه‌مندانی که برای تماشای رویداد در سالن حضور دارند رای خود را به 5 نفر در برگه رای ثبت می‌کنند. آرای شرکت‌کنندگان شمارش شده و بر اساس نتایج رای‌گیری به نفر اول امتیاز 40، دوم امتیاز 39 و الی آخر اطلاق می‌شود. سپس این امتیازات نرمال شده و با امتیاز نرمال شده داوران به نسبت 60 % داوران و 40 % حضار در سالن به ترتیب جمع شده و 25 نفر نهایی مشخص می‌شوند.

نکات ضروری برای شرکت‌کنندگان
  1. شرکت‌کنندگان باید ایده خود را هنگام ثبت‌نام برای تیم برگزارکننده ارسال‌نمایند. 
  2. هر شرکت‌کننده، در مرحله نهایی تنها هفت دقیقه فرصت دارد تا در مورد موضوع خود در مقابل جمعیت صحبت کند. به محض اتمام زمان مذکور به هیچ وجه امکان ادامه بحث وجود نخواهد داشت.
  3. شرکت‌کنندگان نیاز دارند قبل از رویداد بارها تمرین کنند تا بتوانند ایده خود را به سرعت به مخاطبان انتقال دهند.
  4. قرار نیست موضوع مورد بحث به طور کامل و با جزئیات به شنوندگان آموزش داده شود، بلکه شرکت‌کنندگان باید به درستی ‌جرقه اولیه شور و علاقه دیگران به آن موضوع را روشن کرده و نیروی محرکه اولیه را برای ادامه مسیر مهیا کنند.
  5. توجه کنید که رعایت اصول اولیه سخنرانی از ضروریات یک ارائه خوب است.
  6. دبیرخانه رویداد تلاش خواهد کرد تا ارتباط ایده‌های اثرگذار فرهنگی را به سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط برقرار نموده و حمایت آن‌ها را از ایده‌های مناسب جلب نماید. بدیهی است تصمیم‌گیرنده نهایی در این خصوص، سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط خواهند بود.
 
اولین رویداد ایده‌پردازی بچه‌های مسجد در یک نگاه
عنوان فعالیت
زمان
مرحله اول (ثبت ایده)
تا 31/3/1397
مرحله دوم (پالایش)
تا15/4/1397
ارسال یک فیلم سه دقیقه‌ای از سوی نفرات منتخب مرحله دوم به دبیرخانه رویداد
1/4/97  تا31/4/1397
بررسی فیلم‌های منتخبین از سوی هیئت داوران، انتخاب نفرات منتخب جهت شرکت در رویداد نهایی
1/5/97 تا 15/5/1397
حضور نفرات منتخب در مسابقه نهایی و تعیین 25 ایده برتر
متعاقباً اعلام می شود
معرفی ایده‌های اثرگذار فرهنگی به سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط
از31/5/1397 به بعد
 

اخبار استان‌ها

تبلیغات